Öregmalom életmódház
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

A Böjt előhava

 Mottó: „A tudás nem eretnekség, hanem megkerülhetetlen szükségszerűség.
A léte gyökereit kereső kutatónak joga van a kételyhez mindabban,
amiről ő maga meg nem győződik." - Szepes Mária

 

Megérkezett az év legrövidebb hónapja. Meghozza a reményt arra, hogy nem sokára jobb lesz az idő. Ezt még ki kell „böjtölnünk", és ahogy a népi mondás tartja: „Január, február - itt a nyár!" Nevezetes bálok és mulatságok zajlanak ebben a hónapban.

Általában februárban van a farsang, ami vízkereszttől hamvazó szerdáig tart. Mivel Húsvét mozgó ünnep, ezért az előtte 40 nappal véget érő farsangi időszak rövidebb - hosszabb ideig tart. A nagy evés - ivások, mulatságok időszaka. Nem csak a lányok és legények, rendeztek régen bálokat, de külön a házasemberek (batyubált, kosarasbált), vagy az asszonyok is. A párválasztásnak, a lakodalmaknak van itt az ideje. Köszöntők és maszkos mulatságok jellemzik az időszakot. Az ezekhez kapcsolódó szokások nagyon változatosak, színesek.

Kalendárium
2.  Gyertyaszentelő boldogasszony

A régi rómaiaknál tavaszkezdő nap volt. Nagy ünnepséget rendeztek, és Plútótól, a sötétség istenétől elrabolt gabonaistennő, Ceres keresésére indultak a gyertyás - fáklyás körmenettel. A keresztény egyház később gyertyaszentelő ünneppé szelídítette az ünnepet Szűz Mária megtisztulásának emlékére. A szentelt gyertya, pedig egészség-, és szerencsevarázsló eszközzé vált. 

Ha ezen a napon kisüt a nap, és a medve meglátja az árnyékát, akkor visszabújik a barlangjába, s még negyven napig hideg lesz. „Ha fénylik Gyertyaszentelő, hideg lészen eljövendeni majdan későbben"

6.  Dorottya napja
Ez is időjárásjósló nap. Ilyenkor már némi enyhülés tapasztalható. A néphagyományban Dorottya és Julianna (február 16.) között ellentétes összefüggés található: „Ha Dorottya szorítja, akkor Julianna tágítja" és "Ha Dorottya locsog, akkor Julianna kopog.

14.  Bálint nap
A földműves háztartásokban mindenfelé megindul a tavasz tevékenység. Azonban a további hideg időnek is van jele: ha Bálint napján megszólal a pacsirta, s azt mondja: „csücsülj be!", akkor még hidegre kell számítani. Bálint napi hideg, száraz idő, jó termést hoz.

19.  Zsuzsanna
A Bibliában Zsuzsannát házasságtöréssel gyanúsították. A történet dramatikus feldolgozása a „Zsuzsánna játék", amit a Bánságban református gyerekek adtak elő házról házra járva, Nagyböjt idején. „Ha Zsuzsanna napján megszólal a pacsirta, vége a télnek", s ezen a napon szépen zöldell már a fű.

24. Jégtörő Mátyás
„Őkelme, ha talál jeget, megtöri, ha nem, csinál", ennek ellenére a télutó néha már a tavaszt idézi. Ismert időjárásjósló nap. Az aznapi időjárásból lehet jósolni a termésre és a tojásmennyiségre is. Baranyában az e napon fogott hal egész évi jó halászatot jelentett.

Ház körüli munkák

Idézet egy régi gazdakalendáriumból:

„Felkészülünk a tavaszi munkákra, ha az olvadás beáll, a víznek szabad folyást nyitunk. Gyümölcsösben az egymást sikló ágakat lemessük, hernyófészkeket irtjuk. Tehenek borjadzásához gyakran és bőven kell almozni. Ha Gyertyaszentelő Boldogasszony napján fénylik az idő, hideg leszen, de, ha keményen fagy, vége a télnek; ugyanígy Üszögös Péter és Mátyás napján."

Ahogy azt januárban említettük a városlakók számára is működik a saját „háztáji gazdaság" az erkélyeken, balkonokon kialakított télikertekben. Hasznos és szellemileg sem elhanyagolható dolog a növényekkel való foglalkozás. Egy kis oázis a házrengetegben - egy kis „munkameditáció", mert amíg ezzel foglalatoskodunk, addig sem terheljük negatív gondolatokkal és érzelmekkel magunkat. Ez alatt az idő alatt felszabadulunk és visszatérünk az ember eredendő állapotához - a Természettel való kapcsolatba!

Mi kapható februárban a piacokon?
A téli időszakban is megtalálhatók azok a zöldségek és gyümölcsök, amelyek a szervezetünket éltető energiával látják el. A januárban felsorolt 14 féle zöldséghez még hozzájön a fehér karós retek, a csicsóka, a póréhagyma, a brokkoli, a kelbimbó, a kígyóuborka, és a frissen szedett gombák; sampinyon, laska, shii-take, barnakalapos németgomba, stb., így már 25-re rúg a zöldségféleségek száma. Ha még hozzászámítjuk a télikertünkben megtermelt galambbegy (vagy madársaláta) és tyúkhúr elérhetőségét, akkor a csírákon kívül ez már 27 féle.

Ezek azok az ételek, amelyek mindennapos, főleg nyers fogyasztása nagyfokú variációs lehetőséget kínál az immunrendszer egyensúlyának fenntartására. Külön kiemelendő közülük a vöröshagyma és a fokhagyma, amelyek azon kívül, hogy baktériumölő hatásúak, számtalan betegség természetes gyógyszerei, és még a vér inzulinszintjét is normalizálják. Mindennapos fogyasztásuk, salátában illetve salátaöntetben - javasolt! Akinek problémát okoz a leheletén érezhető hagymaszag, az vacsorára egye és másnap már nincs kellemetlen szag.

A vércukorszint normalizálására kiválóan alkalmas még a zeller (szára, levele és gumója is). Akárcsak a hagymaféléket, a zellert már az egyiptomiak is termesztették.  A zeller gyógyhatása akkor érvényesül legjobban, ha nyers állapotban fogyasztjuk. Tele van ugyanis szerves ásványi sókkal, amelyek nagymértékben hozzájárulnak a vér savtalanításához. De legnagyobb értéke a szerves nátrium tartalma, amelynek jelenlétében hatékonyabb a kalcium felszívódása. A vér sav és lúg tartalmának összhangja akkor bomlik meg, ha a táplálékunk hosszabb ideig többnyire tömény fehérje, vagy tömény keményítő, szénhidrát, illetve fehér vagy barna cukor. A zellerlé rövid idő alatt egyensúlyba hozza a vér sav-lúg összetételét. Ha ez nem történik meg, egész sor tünet jelentkezhet vagy betegség, alakulhat ki.

A következő betegségek természetes gyógykúrájában hat a zeller: pikkelysömör, ekcéma, allergia (cukor, tartósítószerek, a kenyérgyártáshoz használatos vegyszerek, stb.). Kitűnő hörgő és tüdőtisztító, de az idegrendszeri zavaroknál is eredményesen használható.

A csicsóka kevéssé ismert a magyar konyhában, pedig ez is természetes vércukorszint szabályozó! Mondani sem kell, hogy nyersen a legjobb, főleg salátákban, de önmagában „rágcsának" is kitűnő, akárcsak a sárgarépa, vagy a karalábé. A napraforgófélék családjának tagjaként, a magassága elérheti a 2 métert is, de a föld alatti, zegzugosan elágazó gumóját használják élelmiszerként. Egy poliszacharid, az inulin adja meg gyógyértékét, ami egyben a fruktózgyártás alapanyaga is. Rendszeres fogyasztása, akárcsak az előzőleg említett valamennyi zöldségféle, kedvezően befolyásolja a szervezet sav-lúg egyensúlyát és a vércukorszintet.

Emésztőrendszer, immunrendszer
A XXI. század emberének táplálkozására jellemzőek, az un. „időhiány" miatt fogyasztott félkész és készételek, valamint a gyorséttermek, utcai árusok által kínált - ízben ugyan kiváló, ám élettani hatásában annál kevésbé hasznos - ételek. Ráadásul jutalmazásképpen, de élvezeti szerként is, sokat fogyaszt belőlük. Mivel ezekből teljesen hiányoznak az élettani szempontból életfontosságú összetevők, ezért kialakul a testsúlynövekedés (elhízás) melletti hiánytáplálkozás. A modern ember kövéren éhezik! Sejtjei fuldoklanak a feldolgozhatatlan és eltávolítatlan méreganyagoktól, ezért éhesek. Miután ezt a táplálkozási módot csak tetézi a mértéktelen édesség és természetellenes (alkoholos és „üdítő) italok fogyasztásával, kénytelen ellensúlyozni a hatásukat az államilag engedélyezett, ám igen káros drogokkal, a kávéval, teával, cigarettával. Így ma már egyre fiatalabb korban emésztési zavarokkal küzdenek az emberek.

Étkezés utáni felfújódás, gyomor-, bélgörcsök, székrekedés és hasmenés (akár együtt is!), álmatlanság és sok egyéb olyan tünet jelentkezik, amelyeket a hibás táplálkozás következtében fellépett emésztőszervi betegségeknek neveznek.

Gondolkozzunk analógiásan. A táplálék bevitele nem csak fizikai, hanem lelki és mentális szinten is fontos. Vajon a mai kor embere elegendő figyelmet szentel az étkezés külsőségeinek biztosítására? Étkezés közben a teljes figyelmét az elfogyasztott ételre összpontosítja? Átérzi azt, hogy miért fontos a számára az evés? Nos, valószínűleg valamennyien tudjuk a helyes választ, de hányan teszünk is ezért? Általában csak akkor, amikor már betegnek érezzük magunkat, bár sokan ilyenkor is csak bosszantó hibának vélik a betegségek jeleit. Pedig ezek egyértelműek. A gyomorpanaszok azt jelzik, hogy az illetőnek „valamit nem vett be a gyomra." A vékonybél panaszok analógiásan a tudatos lelki és szellemi beépítés körüli problémákra utalnak, míg a vastagbélé a tudatalatti befogadás körül felborult egyensúlyt jelentik.

Immunrendszerünk 70 - 75 %-a az emésztőrendszerrel függ össze. Az immunrendszer gyengülése, analógiásan a nem kellőképpen megélt életörömmel. Ilyenkor februárban minden jellemző ránk, csak az életöröm megélése nem! Így azután a kétirányú támadás hatása az emésztés felborulásához vezet, amitől már csak egy lépés a por és étel allergia.

A feladat tehát adott. Az immunrendszer erősítése fizikai szinten a testmozgással és a táplálkozás segítségével történik. Rengeteg nyers gyümölcs és zöldség, melegítő hatású gabonafélék és minél kevesebb állati eredetű táplálék fogyasztása a legjobb út ehhez. Lelki szinten is erősítsük fel magunkat, legyünk edzettek a szélsőséges érzelmi események feldolgozására, megemésztésére. Tanuljuk meg, hogy élethelyzeteinket ne szélsőséges érzelmi reakciókkal válaszoljuk meg, hanem ezek feldolgozásával, kivezetésével és elengedésével. Minél kevésbé lehet bennünket kihozni a béketűrésből, annál jobb lesz az emésztő-, és az immunrendszerünk.

Testmozgás, sport
A januárban megismert téli testmozgásokhoz vegyük hozzá a (remélhetőleg) szép, tiszta havas tájakon végzett hétvégi kirándulásokat. Az autók korában már nem jelenthet különösebb problémát, a hegyek és más tiszta természeti helyek megközelítése, de akinek erre nincs módja, az is megteheti a tömegközlekedési eszközök igénybevételével. Mindenki a saját teljesítőképességének megfelelő ritmusban végezze a gyalogtúrát, de lehetőleg a pulzus most is érje el tartósan a 110-es értéket. Ez segíti a legjobban a szervezet méregtelenítését. Mindenki megtapasztalhatja, hogy egy - ilyen családi hétvégi túra után mennyivel könnyebb fizikailag a következő hétfői felkelés - sőt az egész heti munka is! Aki csak teheti, hódoljon a számára elérhető más egyéb téli sportoknak (korcsolyázás, síelés), amelyek szintén jelentősen javítanak a fizikai és lelki terhelhetőségükön.

Szellemi, lelki (kulturális) táplálék
Az előző ponthoz szervesen kapcsolódik az, hogy az ilyen túra mentálisan és érzelmileg is milyen pozitív hatású. A családdal egész héten csak „köszönő viszonyban" levő szülők végre együtt lehetnek a gyerekekkel, akiknek biztos, hogy csak jobb lesz ez, az állandó tévézés, számítógépezés helyett. A téli tájban való gyönyörködés felér egy meditációval. Az immunrendszer jelentősen erősödik, hiszen az életöröm igazi átélése valósul meg ilyenkor. Az alkalom magával hozza, hogy megbeszéljük egymással akár közösen, akár egyénenként a bennünket nyomasztó gondokat, kisebb, nagyobb problémákat. Ilyenkor nem hat ránk a kollektív agymosás (média), a rengeteg lehangoló híradás, szerencsétlenség és a létbizonytalanság állandó belénk sulykolása. Merjünk elszakadni a mindennapok rutinjaitól, a hétvégeket fordítsuk tényleges pihenésre, ne újabb mellékfoglalkozások gyakorlására, amelyek anyagi eredményét úgyis újabb felesleges dolog megszerzésére fogjuk használni. Iktassunk programunkba bennünket érdeklő színházi előadásokat, múzeumi programokat, vagy egyéb kulturális rendezvényeket, amelyekből rendkívül széles a kínálat.

Receptek
Fogyasszunk nyers alapanyagokból készített salátákat az emésztőrendszer javítására, a vitaminok és ásványi anyagok pótlására, méregtelenítésre egész február hónapban rendszeresen.

Ahogy a piaci lehetőségeknél kiderült, a beszerezhető zöldségekből szinte végtelenül nagy a variációk lehetősége, még ilyenkor télen is. Alapnak érdemes a rendkívül értékes C vitaminforrást a fehér és a vöröskáposztát használni. Mindkettőből vágjunk, vagy reszeljünk bőségesen, majd tegyünk hozzá kígyóuborkát, vöröshagymát, fekete retket, sárgarépát, kínai kelt, karóretket. Ne felejtsünk a legvégén nyers céklát szeletelni bele, ami nem csak igen finom ízt ad, hanem szemet gyönyörködtető színhatást is. Általában 5 - 8 féle zöldség bőven elegendő lesz. Egyszerre csak annyit készítsünk, amit vagy egy evésre elfogyasztunk, vagy 6 - 8órán belül, mert az oxidációs folyamatok következtében olyan termékek keletkeznek, amelyek károsan hatnak az emésztésre.

A salátákhoz készítsünk önteteket. Ezek alapját mindig valamilyen telítetlen zsírsavakat tartalmazó olaj legyen, pl. háromnegyed részben olíva, a többi, pedig kukorica, búzacsíra, len, tökmag, ligetszépe, vagy szezámolaj. Ezek természetes omega-3 és omega-6 tartalmú zsírsavak, és jótékony hatással vannak a sejtmembránok, így az érfalak felépítésére. Tehetünk hozzá ízesítésre frissen facsart citromlevet, áttört fokhagymát és 4 - 5 olyan fűszert, amit kedvelünk. Az öntetek kombinációinak csak a saját kreativitásunk szab csak határt. Soha ne használjunk eceteket, mert azokat az ízlelőbimbók a szájban savként érzékelik és leállítják a gyomorsavtermelést. Így azután a gyomorban nem lesz elegendő sósavas pepszin a fehérjék emésztésére (mivel az ecetsav ezt a feladatot nem tudja ellátni), így rothadás, majd a szénhidrátok elégtelen emésztése miatt alkoholos erjedés következik be. Ezek a folyamatok vezetnek azután az emésztőrendszer felborulásához.

Fűszeres, fokhagymás zöldbab, burgonyapürével (2 személyre)

Hozzávalók: 30 dkg sárga hüvelyű zöldbab (friss, vagy mélyhűtött), 1 fej közepes vöröshagyma, 2 ek olívaolaj, 4 gerezd fokhagyma, 2 ek szójaszósz, 2 dl víz, 2 tk Vegamix, 1 tk oregeano (szurokfű), 1 tk bazsalikom, 1 tk borsikafű, 1 tk kakukkfű, 4 db közepes méretű burgonya, 2 ek olívaolaj, 1 tk tengeri só

Elkészítése: mossuk meg a burgonyákat és tegyük fel egy fazékban főni, fedő alatt. Közben egy lefedhető serpenyőben pirítsuk meg 2 ek olívaolajon az apróra vágott vöröshagymát. Amikor már szép sárga, akkor adjuk hozzá a zöldbabot, a fűszereket, a szójaszószt és fokhagymanyomón préseljük bele a fokhagymát is. Néhány percig fedő alatt pároljuk, majd öntsük fel a 2 dl vízzel, és fedő alatt főzzük addig amíg puha lesz. (kb. 15 perc).
Amikor a burgonya megfőtt, akkor hámozzuk meg, törjük át finomra és adjuk hozzá a sót és a 2 ek olívaolajat. Ekkor öntsük rá a fűszeres zöldbab szaftját és keverjük habosra.
Egymás mellé tálaljuk ebédre, friss salátával.

Tofu, egyszerűen (2 személyre)

Hozzávalók: 30 dkg tofu, 2 ek olívaolaj, 2 ek szójaszósz, 1 ek mustár, 4 gerezd fokhagyma, 1 mk majoránna, 1 mk őrölt gyömbér, 1 mk őrölt szerecsendió, 1 mk őrölt fekete bors,

Elkészítése: a felhasználás előtt 2 -3  órával keverjük össze az olajat, a mustárt és az összes fűszert egy tálban és a kb. 8 mm-es szeletekre vágott tofut forgassuk bele. Tegyük hűtőszekrénybe, hogy az ízek jól átjárják. Tálalás előtt tegyük serpenyőbe, öntsük rá a maradék fűszeres pácot, és közepes lángon mindkét oldalát süssük meg. Salátával könnyű vacsora.

Csicseriborsós padlizsánkrém

Hozzávalók: 1 db közepes padlizsán, 25 dkg csicseriborsó, 15 dkg biomargarin, vagy pálmazsír, 4 tk mustár, 1,5 tk Vegamix ételízesítő, 3 tk paradicsompüré, 1 mk lestyán, 1 mk őrölt fekete bors, 4 - 5 tk pirított szezámmag

Elkészítése: a padlizsánt megsütjük, a héját lehúzzuk és ledaráljuk. A csicseriborsót megfőzzük az ételízesítős vízben, majd ledaráljuk. Ezután az összes hozzávalóval összeturmixoljuk, majd legvégül a szezámmagot hozzákeverjük. Pirítóssal, salátával nagyon finom uzsonnára.

Varga Sándor holiszta, természetgyógyász tanár
Tamási Zsuzsa „receptfelelős