Öregmalom életmódház
Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Nyár előhava / Szent Iván hava

 „..az étel és a szervezetnek megfelelő helyes táplálék két különböző dolog.
Az embert nem az étel táplálja, hanem az ételnek csak azok az alkatrészei,
amit meg tud emészteni, és ami fel tud szívódni."
Dr. Henry Bieler

  

Kalendárium
8. Medárd napja

Országszerte általánosan ismert időjárásjósló nap. Medárd az utolsó fagyosszent. Napjához Európa szerte időjárási megfigyelések, regulák fűződnek. Ha tiszta az idő Medárdkor, akkor kellemes, szép, jó nyárra lehet számítani. A népi rigmus így szól: „Medárd napján, ha esik, 40 napig mindig esik."

10. Retkes Margit/Legyes Margit napja
Vetőnap. A retket, káposztát és a lent vetették ezen a napon. A gazdálkodók szerint, ha a kukoricaszál ilyenkor eléri a szekér tengelyét, akkor azon lesz termés.

A Retkes melléknevet Margit a Muravidéken kapta. A gazdasszonyok ugyanis azt tanácsolják, ha esik az eső Margitkor, legjobb lesz retket vetni, mert alkalmas rá az időjárás. Margit napját a legyekkel is kapcsolatba hozták. Nem nyitották ki egész nap az ablakot, nehogy sok légy legyen az éven. Monostoron úgy tartották, hogy „Margit asszony" minden konyhába beereszt egy kötővel a legyekből.

13.  Páduai Szent Antal
Páduai Szent Antal ünnepét a ferences rendi szerzetesek terjesztették hazánkban. Kezében fehér liliomszállal szokták ábrázolni, ami a tisztaság jele. A templomokban gyakran látni szobrát adománygyűjtő perselyekkel. A néphagyományban sok, az állatokkal kapcsolatos szokás kapcsolódik ehhez a naphoz.

14. Éliás napja
Már hajnalban lehet következtetni a beálló időváltozásra. Mondják, hogy Éliás olyan buta, azt sem tudja, mikor van a neve napja. De amikor rájön, akkor úgy örül, hogy összehajtja az eget a földdel, akkora lármát csap. Éliás zajos, viharos öröme ellen a régi topolyai öregek szentelt gyertya gyújtásával védekeztek.

15. Vida - Vid - Vitus napja
Vitus a vitustánc, nyavalyatörés, őrjöngés, hisztéria, kígyócsípés, kutyaharapás esetében segít.

Mindenütt azt tartják, hogy most fordul meg az időjárás. gyertyát gyújtottak.

18. Úrnapja
Székelykevén e napon koszorút fonnak virágokból, elviszik a templomba, és megszenteltetik.

24. Szent Iván - Búzavágó Szent János napja
Virágos szent János napja: Keresztelő Szent János születése. A szegedi kirajzású falvakban e napot Búzavágó Szent János napjának szokták emlegetni. A nyári napfordulat napja ez, amelyet ősidőktől fogva Európa szerte lángoló tűz gyújtásával ünnepeltek. A tüzet háromszor kellett átugrani, hogy a tűz tisztító ereje átjárja az illetőt. Ez a szent Iván vigíliáján, estéjén Európa szerte gyakorolt kultikus, játékos célú tűzgyújtás és a tűz átugrása a tűz tisztító, gyógyító, termékenyítő, szerelemvarázsló erejébe vetett archaikus hiten alapul.

27. László napja
László időjósnap, figyelik is az időjárást. E napon nagy viharra lehet számítani. Muravidék népe azt tanácsolja:  „Jól figyeld meg László napját, jó előre megjósolja az idő járását."

29. Péter/Pál napja
Péter/Pál napja az ősi ünnep, az aratás kezdő időszaka. A gazdák ilyenkor kimentek a határba, megnézték a búzát, egy - két kaszasuhintást végeztek. Ez a nap ugyanis tilos nap, dologtiltó.

 

Ház körüli munkák
A június még mindig alkalmat bizonyos növények vetésére, de a már régebben elvetettek közül a betakarítás (zöldborsó) is beindul. A zöldborsó betakarítása után üresen maradt területre vethetjük többek között a céklát és az uborkát. Ilyenkor érdemes a téli retket elvetni, amely mézzel együtt köhögés ellen igen hatásos lehet a téli napokon. Arról nem is beszélve, hogy milyen értékes vitaminforrás lesz majd abban az időszakban. Palántázhatjuk a kései káposztaféléket, vethetjük a karós babot, a támasz mellé fészkenként 3 - 4 magot, 2 - 3 cm mélyre.

Nagyon kevesen ismerik a kolbásztököt, amelyik 3 - 5 méter magasba is felkúszik és késő ősszel 70 - 100 cm hosszú kolbászformájú terméseket hoz. Érdemes felkötni, mert tekintélyes súlya van. Rántva is kiváló, ám a belőle készült fasírozott igazán különleges csemege!

Hasonlóan nagyra nő, de például a lugasok befuttatásához kiváló a Schott féle lugas paradicsom. Egy tőről, több tíz kilogrammnyi termést is hoz, igaz, szinte issza a vizet, akár 5 - 15 litert naponta. Megéri a minimális törődést, mert két termő tő az egész családot ellátja paradicsommal, nem csak nyáron, hanem a késő ősszel, még a fagy előtt leszedett zöld termések hűvös, száraz helyen még januárban is beérnek.

Az illatos bodzavirágot gyűjtsük be és szárítsuk meg, kitűnő tea lesz belőle. A friss bodzavirág palacsintatésztában megforgatva és megsütve különleges étel. Egy 20 literes vödörbe szedjünk néhány marék bodzavirágot, engedjük tele tiszta vízzel és áztassuk benne 2 - 3 napig hűvös helyen, nehogy megbuggyanjon. Szűrjük le, édesítsük mézzel és kitűnő ízű igazi üdítő ital kapunk belőle. Kevesen tudják, hogy a fekete bodza bogyójából nagyon finom lekvár készíthető különböző gyümölcsökkel kombinálva.

Júniusban virágzik a hárs. Gyűjtsünk a hársfavirágból és szárítsuk meg, hogy télen legyen meghűlés elleni, jó ízű teánk. Különösen jó ízű élvezeti-, és egyben gyógytea készíthető belőle, a bodzavirággal együtt.

A csapadékos, hűvös idő a peronoszpóra fertőzést elősegíti. Réztartalmú szerekkel, zsurlóteával védekezzünk, kerülve a tűző napon történő permetezést.

A málna csak az egyéves vesszőkön terem, ezért kell a letermett részeket minden évben kivágni. Ezzel egyidejűleg távolítsunk el minden fölösleges sarjat is. Amint letermettek a vesszőink, szedés után szinte azonnal metszőollóval tőből vágjuk ki.

Mit lehet kapni júniusban a piacokon?

A karalábé, amely a káposztafélék családjába tartozik rendkívül gazdag C vitaminban, majdnem kétszerese a káposztáénak, de B1 vitaminból és biotinból is többet tartalmaz. Fajtatársai közül elsőként jelenik meg a piacon, így korai vitaminforrás. A megvastagodott, föld feletti szárát fogyasztjuk, de a levele is hasznos táplálék, különösen nyers salátaként. Levesként, főzeléknek, töltve és rakottan szokásos elkészíteni, de nyersen egészen kiváló ízű, és így hasznosul a legjobban, ahogyan azt Dr. Henry Bieler is megállapította.

A gyökérzöldségek talán legfontosabbika a sárgarépa is kapható már. Mivel az egészségünk számára annyira fontos karotin a külső részben található, ezért a legjobb csak vízsugár alatt erősen lekefélni, vagy nagyon vékonyan hámozni. Nagyon sok káliumot és magnéziumot tartalmaz, de kiemelkedően magas a karotin tartalma: 12 mg/100 g. Számtalan étel, elsősorban levesek alapanyaga, de nyers salátaként a legjobb felhasználni.

A retek a sláger ilyenkor a piacon. Táplálkozási értékét magas C-vitamin tartalma adja, de egyes fajtáiban a B1 vitamin is jelentős. Csípős ízét allil mustárolaj tartalmának köszönheti. A tenyészidő hossza szerint lehet: hónapos, nyári és téli. Fogyasztása szinte csak nyersen szokásos, de így is a legjobb a szervezetünk számára.

A hagymafélék közül az újhagyma mindenki által kedvelt tavaszi/nyár eleji csemege. A vöröshagyma új hajtása, fontos vitaminforrás az elsőként fogyaszthatók között. Jellegzetes csípős ízét a kéntartalmú aminosavak adják, amelyek közül az alliin a legfontosabb. Ez az eredetileg szagtalan vegyület, a hagyma felaprításakor az alliináz nevű enzimmel kerül érintkezésbe és ekkor keletkezik belőle a szúrós illatú allicin, amely a jellegzetes csípős ízét adja. Ehhez a hatáshoz hozzájárulnak még a kisebb mennyiségben jelenlévő mustárolajok is. Hihetetlenül jó a baktericid hatása. Még százezres hígításban is gátolja számos baktérium szaporodását. Illóolaj tartalma serkenti a gyomornedv képződését, de a párolt, sütött (hőkezelt) vöröshagyma nagyon nehezen emészthető - bármennyire is finom az íze!

Bár ritkán árusítják az új, zöld fokhagymát, otthon is nevelhető, nagyon finom primőr! Ha a száraz hüvelyeseket nem számítjuk, a fokhagymának van a legmagasabb együttes szénhidrát és fehérje tartalma. Hatóanyaga és hatékonysága jelentős mértékben megegyezik a vöröshagymával. Kitűnő fűszer, de rendkívül sokoldalú gyógyszer is. Az érelmeszesedésen és vérnyomás szabályozásán javít, de nagyon jó paraziták, férgek irtására, torokgyulladásra, stb.

A fejes saláta nagy biológia és élvezeti értéke miatt kedvelt táplálék ebben az időszakban is. C-, B2 vitamin és karotin tartalma jelentős. Nálunk a fejes saláta terjedt el, de az USA-ban, Ausztráliában a szállítást jobban tűrő, hasonlóan jó tulajdonságokkal rendelkező jégsaláta az egyik legjobban kedvelt zöldség. Fogyasztása csak nyersen javasolt, (a salátafőzelék szinte már semmit nem tartalmaz az eredeti jó tulajdonságaiból!). A nálunk elterjedt ecetes, tejfölös változat sem tartozik az egészséges táplálékok közé, mivel így már nehezebben emészthető.

A korai érésű cseresznye már kapható, amely különlegesen finom ízű. A csonthéjasok közül a legmagasabb a természetes cukortartalma, így könnyen lehet akár befőttként, akár lekvárként eltenni. C vitamin tartalma nem jelentős, de mivel ebben a korai időszakban ez az első fogyasztható gyümölcsök közé tartozik, ezért fontos a táplálkozástani jelentősége.

Szintén érik a meggy, ami a cseresznye mellett kedvelt gyümölcsünk. Kémiai összetevői között jelentős mennyiségben fordulnak elő a gyümölcssavak, amelyek a jellegzetes fanyar ízét adják. A citromsavból és almasavból kétszer annyi van benne, mint a cseresznyében. Cukortartalmuk közel azonos, élelmi rost, ezen belül a pektin tartalma nagy.

Pikkelysömör, vagy pszoriázis
Egyre gyakoribb betegség, egyike azoknak, amelyeknél a beteg ezt hallja: „Tanuljon meg vele együtt élni. A panaszok enyhíthetők, de a betegség nem szüntethető meg!" A hivatalos orvoslás, különböző kenőcsökkel, krémekkel, Holt-tengeri sófürdőkkel, napoztatással (ez már természetes gyógymód!) próbálja a bőrfelületen jelentkező rendkívül kellemetlen betegséget „visszatuszkolni" a bőr alá - kevés sikerrel. Olyan ez, mint ha a számítógép monitorán megjelent hibaüzenet láttán szétszednénk a monitort, keresvén a hibát.

A természetgyógyászat álláspontja szerint minden betegség az ember belső világában keletkezik (mentális, vagy érzelmi információ hiány), a fizikai testre csak kivetül. Ilyenkor érdemesebb inkább a szoftverrel (lélek), vagy az operációs rendszerrel (gondolati, szellemi világ) foglalkozni, az eredményesebb lehet.

A betegség hátterében a külvilágtól való félelem miatti elhatárolódás áll. A beteg folyamatosan alulértékeli magát, és ellenségesen viselkedik a külvilággal szemben. Félelmében lelki pácélt szeretne magára húzni, amelynek megjelenése a fizikai testen, a vastagbőrű emlősök bőrére emlékeztető képződmény lesz. Sajnos ez nem eléggé tartós, ráadásul a betegség tünetei az önbecsülését tovább gyengítik. Rosszul érzi magát a bőrében, és ettől agresszívvé válik, de ez belülről szenvedést okoz neki. Ördögi kör, - vágyakozás a szeretet után, - de az elhatárolódás is egyben tőle. Mivel a védőpáncél sérülékeny, arra figyelmezteti a beteget, hogy nyíljon meg, váljon sérülékennyé és fogadja be a külvilágot. Tegye ezt annak ellenére, hogy ezáltal kiteszi magát újabb lelki sérülések veszélyeinek és olyan emberek kénye-kedvére, akik esetleg visszaélnek jóindulatával. Ez a feladata lelki síkon.

Fizikailag a pszoriázis méregtelenítési probléma. Mivel a máj már nem képes egyedül ellátni a méregtelenítési feladatokat, „segítségül hívja" a bőrt, mint másodlagos méregtelenítő szervet. Egyike azon betegségeknek, amelyeknél elengedhetetlen az állati eredetű ételek teljes elhagyása. A gyógyuláshoz vezető út szigorú böjtkúrákon és vegetáriánus táplálkozáson vezet. El kell hagynia étrendjéből a finomított cukrot, az állati fehérjéket és zsiradékokat tartalmazó ételeket. Meg kell értenie, hogy ez már élete végéig így lesz, ami nem csak nem büntetés, hanem egy magasabb tudatosságú teljesebb létforma. A legnagyobb kárt ezeknek a betegeknek a sajtok okozzák, amit általában nagyon szeretnek. Sajnos az étrendben a minimális visszatérés a régi állapothoz - visszaesést eredményez, ezért érdemes meggondolni, hogy megéri-e az élvezet az érte „járó büntetés."

Természetesen sokat segíthet a gyógyulási folyamat gyorsításában és a regenerációban a kellően felépített biorezonancia terápia. A kezelés komplex; egyszerre tartalmazza az életmód, a táplálkozás és a szemléletbeli váltást, illetve a méregtelenítést, az immunrendszer erősítését, a hiányok pótlását (aminosavak, telítetlen zsírsavak), a testmozgást és a légzésterápiát.

Testmozgás, sport
Az ilyenkor már állandósult jó időre biztosan lehet számítani, így minden olyan sportnak hódolhatunk, amely a szabadtéren művelhető. A nyitott medencékben jót tesz a mindennapos úszás. Ez a mozgásfajta elsősorban a tüdő kapacitásának növelésében jelent segítséget, de felfrissíti a vérkeringést azokon a szakaszokon is, ahol egyébként már nagyon lelassult, pl. a perifériás szakaszokon. A rendszeresen gyakorolt úszás segíti a mozgásszervi betegségek rehabilitációját.

Természetesen az egészségmegőrzésben is fontos a szerepe, hiszen olyan izomcsoportokat mozgat meg, amelyeket a főleg ülőmunkát végző városi emberek alig mozgatnak meg. Akkor igazán hatékony, ha nem csak önmagában, hanem valamilyen egyszerűen elvégezhető gimnasztikával is összekötjük.

Ma már a legtöbb uszodában található szauna is, ami az úszással egybekötve kitűnő alkalom a szervezet méregtelenítésére. Mivel ilyenkor a szervezetből az izzadtsággal együtt a méreganyagok is távoznak, fontos, hogy a testsúlyunk ugyanolyan legyen a szaunázás után, mint előtte. Ezt mindig tiszta vízzel pótoljuk, mert így a sejtjeinkben megtörténhet a salak és méregtelenítés. Ha alkoholos, vagy cukortartalmú „üdítő" italokkal pótoljuk, akkor nemhogy nem segítettük, hanem inkább gátoltuk a méregtelenítést. Aki rendszeresen szaunázik, az tudatosan cseréli ki a szervezetében levő vizet jobb minőségűre, ezzel hozzájárulva is a test bio- informatikai rendszerének megújításához. Serkenti az anyagcsere folyamatokat - több salakanyag távozik - javul az immunrendszer működése. Ha sportot és a szaunát összekötjük meditációval, mindjárt kiderül, hogy jóval hatékonyabb, hiszen a lelki és szellemi testünk is megkapja a felfrissüléséhez szükséges körülményeket.

Szellemi, lelki (kulturális) táplálék
A jó idő hatására megnő az esélye a szabadtéri szellemi elfoglaltságoknak. Az egész heti hajszolt élet (munka, tanulás, család, stb.) után hétvégén keressünk elfoglaltságot a szabad ég alatt. A komolyzenei, rock, pop, vagy egyéb koncertek (mindenkinek a saját ízlésvilágának megfelelően) jó esélyt adnak a szellemi, érzelmi kikapcsolódásra, relaxációra. Esetleg fogjuk kézen a párunkat, vagy a teljes családot és sétáljunk egyet lakóhelyünk valamilyen kellemes terén, tópartján (ha van ilyen) és beszélgessünk. Meglátjuk csoda fog történni! Kiderül, hogy a nagy rohanásban eltávolodtunk egymástól, és jól esik a gondolatainkat kicserélni. Ugye, hogy elég régen nem tettük ezt?

Ha valaki egyedül szeretne lenni, menjen el egy csendes parkba, erdőbe, döntse neki a hátát egy nagyméretű fának, hunyja be a szemét és engedje át magát teljesen a gondolatainak, a hely szellemének. Meglátja, hogy érzelmileg és szellemileg feltöltődik, sokkal jobban jár, mint ha a feszültség enyhítésére zajos kerti party-t szervez jelentős étel és alkoholfogyasztással egybekötve. Néha ennek is eljöhet az ideje, de a stresszhelyzetet ez nem oldja meg, csak a másfajta stimuláció időlegesen eltereli a figyelmet a gondokról.

Receptek
A nyári hónapokban olyan bőségesen áll rendelkezésre a friss zöldség, hogy feltétlenül ki kell használni. Mindenki a saját kreativitásának megfelelően válogasson össze 5 - 7 fajtát és vágja össze, kisebb, vagy nagyobb darabokra, attól függően, hogy miként szereti. Öntetként ezt az egyszerű ám rendkívül tápláló és jóízű tofuból készült ajánljuk.

Fűszeres, fokhagymás salátaöntet tofuval

Hozzávalók: 15 dkg tofu, 2 evőkanál olíva olaj (napraforgó, kukorica, szója), 1 gerezd fokhagyma, 1 teáskanál ételízesítő, 1 mokkáskanál majoránna, 1 mokkáskanál bazsalikom, 2 mokkáskanál lestyán

Amennyiben valaki kedveli a franciasalátát, de magas a koleszterin szintje, ezért nem akar majonézt használni, akkor bátran helyettesítse a tojást tofuval, az alábbiak szerint.

Tofu majonéz

Hozzávalók: 30 dkg tofu, 5 ek olíva olaj, 4 ek citromlé, 4 ek mustár, 1 tk tengeri só, 2 ek gyümölcscukor, vagy méz

Elkészítése: az összes hozzávalót tegyük turmixgépbe és nagy fordulaton turmixoljuk össze.

Az elkészült majonézből már egyszerűen el lehet készíteni a francia salátát.

Francia saláta tofu majonézzel

Hozzávalók: 500g franciasaláta zöldségkeverék, 2 db csemege uborka, 1 ek összevágott petrezselyem zöldje, 1 mk tengeri só, tofu majonéz

Elkészítése: a zöldségeket a sóval pároljuk meg fedő alatt, majd kihűlés után adjuk hozzá az apróra vágott petrezselyem zöldet és a felkarikázott csemege uborkákat. Az egészet keverjük össze tofu majonézzel és hűtőszekrényben érleljük néhány órát.

 

Varga Sándor természetgyógyász tanár,
Tamási Zsuzsa receptfelelős